کالیفرنیا اعدام ها را متوقف کرد، حالا باید مجازات اعدام را لغو کند



پنج سال از تصویب پیشنهاد 66 توسط رأی دهندگان کالیفرنیا می گذرد، حرکتی که ظاهراً زمان بین صدور حکم اعدام و اعدام را تسریع می کند. اما در عمل، هیچ چیز واقعاً تغییر نکرده است. در واقع، 15 سال از آخرین باری که کالیفرنیا کسی را اعدام کرد، می گذرد، و ما را با جمعیت محکوم به فنا حدود 700 نفر، که هیچ یک از آنها در آینده قابل پیش بینی اعدام نخواهند شد، می گذرد.

به همان اندازه که طرفداران مجازات اعدام وعده داده بودند برای رفع مشکل. در اینجا یکی بهتر است: یک بار برای همیشه به مجازات اعدام در کالیفرنیا پایان دهید.

البته دلایل محکم تری برای رهایی از مجازات اعدام نسبت به روند قانونی کند وجود دارد. استدلال های اخلاقی مخالف کشتن حتی قاتلان مجرم هستند، و چنین سیستم حقوقی ناقصی مانند ما ثابت کرده است که هرگز نباید برای تعیین زنده بودن یا مردن کسی استفاده شود. در واقع، کمیته بررسی کد جنایی کالیفرنیا ماه گذشته گزارشی را تکمیل کرد که در آن خواستار لغو این قانون شد، عمدتاً به این دلیل که “مجازات اعدام ایجاد شده و اجرا شده در کالیفرنیا فاقد و نمی تواند عدالت و انصاف را برای همه کالیفرنیایی ها تضمین کند.”

کمیته بازنگری قانون جزا در پایان گفت: بیش از چهل سال تجربه نشان داده است که مجازات اعدام در نقطه مقابل یک نظام ساده و منطقی است. این امر آنقدر پیچیده و پرهزینه شده است که چندین دهه طول می کشد تا پرونده ها به طور کامل حل شوند و آنقدر خودسرانه – و به گونه ای تبعیض آمیز – مجبور می شوند که نمی توان آن را عقلانی، عادلانه یا قانون اساسی خواند.

مجازات اعدام شکاف های نژادی و طبقاتی گسترده تری را در ایالات متحده تقویت می کند. مجازات اعدام به طور نامتناسبی برای متهمان سیاهپوست و اسپانیایی تبار و بر فقرا اعمال می شود. در تاریخ تصادفی نیست که دولت های برده سابق سرسختانه به این معنای وحشیانه چسبیده اند. و مجازات اعدام به طور متناقض اعمال می شود. برای مثال، اینکه آیا درخواست حکم اعدام بستگی به دیدگاه دادستان‌های محلی دارد، بنابراین اتهام قتلی که بر اساس قانون کالیفرنیا مطرح می‌شود، می‌تواند در یک شهرستان جرم تلقی شود اما در حوزه قضایی همسایه نه. نمی توان نام آن را عدالت گذاشت.

از سال 1978، طبق گزارش وزارت امور خارجه، هیئت منصفه در کالیفرنیا بیش از 1000 حکم اعدام صادر کرده اند. در طول این 43 سال، تنها 13 نفر از محکومان اعدام شده اند (دو نفر دیگر در ایالت های دیگر به دلیل محکومیت در آنجا کشته شدند). بیش از 235 نفر از محکومان، احکامشان لغو شده است، به این معنی که حداقل یک مورد از هر پنج حکم اعدام یا محکومیت آنها از نظر قانونی اشتباه بوده است، و صدها درخواست تجدیدنظر در پرونده های دیگر هنوز در حال بررسی است. رژه سراسری احکام اعدام باعث شده است که مردم بیشتر از آسیب پذیری سیستم قضایی در برابر دستکاری سازمان های مجری قانون و دادستان ها و شاهدانی که اشتباه می کنند یا دروغ می گویند آگاه شوند.

این یک سیستم حقوقی شکست خورده است. و هنگامی که آخرین مرحله در این فرآیند اعدام است، امکان کشتن بیگناهان بی‌وجدان است. قابل توجه است که بسیاری از محافظه کاران از چنین اعمال پرهزینه ای از قدرت دولتی بر افراد حمایت می کنند (چه رسد به اینکه معتقد باشند دولت می تواند مستحق مجازات اعدام باشد)، اگرچه این دلگرم کننده است که محافظه کاران بیشتری در سال های اخیر به فراخوان الغا پیوسته اند. .

یکی از سرسخت ترین مخالفان کالیفرنیا با مجازات اعدام، فرماندار گاوین نیوسام است که محکومیت شخصی وی در این موضوع باعث شد تا در مارس 2019 اعدام را متوقف کند. او همچنین اتاق اعدام بلااستفاده را در سان کوئنتین تعطیل کرد و پروتکل تزریق کشنده ایالت را پس گرفت و ایالت را بدون مکان و روشی برای اجرای احکام اعدام رها کرد. اگر نیوسام در سال آینده مجدداً در انتخابات پیروز شود – او به تازگی فراخوانده شده و با مخالفت قابل توجهی روبرو نشده است – مهلت قانونی او می تواند تا زمانی که جانشینش در ژانویه 2027 به قدرت برسد ادامه یابد.

متأسفانه وعده انفعال استانداری راه حلی نیست. رای دهندگان در کالیفرنیا در یک ابتکار عمل در سال 1972 مجازات اعدام را تایید کردند، بنابراین این به آنها بستگی دارد که از شر آن خلاص شوند. و بله، قبلاً از رای دهندگان خواسته شده است که این کار را انجام دهند و پاسخ منفی داده اند. زمانی که آنها پیشنهاد 66 را پنج سال پیش تصویب کردند، پیشنهاد جایگزین 62 را نیز رد کردند که به مجازات اعدام پایان می داد.

اما احساسات عمومی تغییر کرده است. یک نظرسنجی توسط مؤسسه مطالعات دولتی دانشگاه کالیفرنیا برکلی در ماه مه نشان داد که 44٪ از پاسخ دهندگان گفتند که به لغو مجازات اعدام رای خواهند داد و تنها 35٪ گفتند که آن را حفظ می کنند، در حالی که 21٪ مطمئن نیستند. اگر رأی دهندگان نامشخص به طور مساوی تقسیم شوند، نظرسنجی نشان می دهد که امکان لغو وجود دارد.

پس زمینه برای ابتکار دیگری برای پایان دادن به این رویه غیرانسانی و ناعادلانه آماده است. طی چند ماه آینده، نیوسام باید با رهبران قانون‌گذاری برای ارائه لایحه‌ای که توسط جماعت، مارک لوین (D-Greenbrae) ارائه شده است، همکاری کند تا این موضوع دوباره در سال 2024 به رای دهندگان ارائه شود. و سپس نیوسام باید از سرمایه سیاسی خود برای متقاعد کردن کالیفرنیایی‌ها استفاده کند. که پایان دادن به مجازات اعدام کار درستی است.

اسکات مارتل، نویسنده ساکن ایروین، یکی از اعضای سابق تحریریه تایمز است.